Thursday, October 17, 2013

Rabak

Selama 6 tahun lebih di kota ini. Aku memburu ilmu. Seorang diri. Dari mula jejak kaki hinggalah mampu berdiri tegak kini. Segalanya aku lalui. Seorang gadis kampung dipinggir kawan-kawan hanya kerana kawan-kawan yang lain. Dicari susah. Ditinggal senang. Berkongsi sayang dua jiwa. Akhirnya kecundang ditinggal lari sang jejaka. Sungguh palat. Bila mana aku janjikan masa depan aku. Ingin sehidup tak semati. Ingin berkongsi dua jiwa. Dua tubuh. Dua hati. Hanya untuk kau. Berbulan-bulan melayani lagu Pelamin Anganku Musnah. Hati aku mati waktu itu.

Aku teruskan. Hidup seperti mayat. Aku takkan lupa aku masih ada akhirat.

Kota penuh kenangan. Aku kembali lagi. Mencari rezeki. Dari poket kosong tahap gigit jari. Merintih. Memohon. Bersujud meminta sedikit wang untuk isi perut. Dan masih tidak cukup. Terlalu banyak beban dan tanggungjawab. Bodoh. Salah sendiri. Akhirnya memakan diri. Masih lagi menagih simpati. Nasib ada sahabat di sisi. Mau menolong. Ikat perut tapi masih buncit. Ah. Biarkan. Perut aku.

Aku hidup dalam fantasi. Buat apa berada di realiti. Aku sakit dipijak mati perasaan sendiri. Aku bahagia dengan kesunyian ini. Tiada siapa yang peduli.

Dan kau, yang aku bahasakan awak, mohon pandang diri aku yang dulunya sungguh hina. Sungguh rabak. Pandanglah hati aku. Aku masih menyimpan rahsiamu. Fahamilah aku. Aku sedang memberi ruang untuk aku menerima kamu. Biar bukan yang pertama. In sha Allah, bidadarimu di syurga. Andai bukan jodoh. Pergilah jauh. Agar tidak terluka kita berdua.

Waktu.
Ini.
Aku.
Sedang.
Rabak.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...