Wednesday, November 30, 2011

Dunia Sekarang

Bosan pula layan FB lama-lama.Bukan apa,banyak sangat yang berkongsi link tentang gosip-gosip artis dan gambar-gambar yang tak senonoh.Oh,dunia sekarang.Sakit mata melihatnya.Bukan nak kata aku ni baik.Aku lebih suka melihat kebaikan dari keburukan.Aku lebih suka menilai perkara baik dari melihat perkara yang tidak baik.Aku ingin berubah ke arah kebaikan.Bukankah itu juga dinamakan hijrah.

Manusia tak pernah lari dari membuat kesalahan.Begitu juga aku.Perubahan yang sedang aku lalui bukanlah secara drastik.Masa yang akan menentukannya.Semuanya terpulang kepada usaha kita untuk berubah ke arah kebaikan.Banyak laman sesawang yang bercerita tentang gosip artis-artis di Malaysia.Gosip si polan ni berbikini,bercium dengan sekian-sekian,kisah artis curang didedahkan melalui apa tu BBM?Aku guna handphone cikai je.Tak tahu apa tu BBM.Habis semua diceritakan.Kalau boleh sampai ke lubang cacing mereka nak cerita perihal seseorang artis itu.Apa nak jadi.

“Seorang Muslim itu saudara bagi Muslim yang lain. Dia tidak menganiayanya dan tidak pula membiarkan dia teraniaya. Siapa yang menolong keperluan saudaranya maka Allah akan menolong keperluannya pula. Siapa yang menghilangkan kesusahan seorang Muslim, Allah akan menghilangkan kesusahannya di hari kiamat. Dan siapa yang menutup keaiban seorang Muslim, maka Allah SWT akan menutup keaibannya di hari akhirat.” (HR. al-Bukhari)

Bukankah elok jika kita menutup keaiban sesama Muslim.Membuka aib orang lain umpama kita membuka aib kita sendiri.Cukup-cukuplah tu.Kalau membuka aib tu dapat pahala,setiap sejam aku update pasal artis dekat blog aku ni.Kenapa kita perlu berkongsi dosa bukan pahala?

"Allah akan membalas segala kebaikan yang kita lakukan.Dan Allah juga akan membalas segala kejahatan yang kita lakukan.Allah Maha Adil."

Asyik meluah perasaan,aku ingin menyatakan bahawa Kak Diana Amir nampak comel dan ayu bila berhijab.Alhamdulillah.Seseorang itu akan berubah.Cuma terpulang kepadanya sama ada perubahan yang dilakukan lebih ke arah kebaikan atau sebaliknya.Moral di sini ialah,janganlah pernah kita membuka aib sesama kita.Walaupun hal itu benar sekalipun,diamkan sajalah.Itu urusan dia dengan Allah.Kalau kita boleh bimbing dia ke arah jalan yang benar,kita akan dapat 'bonus point' dari Allah.Mudah,kan.Anda buat,anda dapat. ^_^


"Ralit tentang dunia artis,terlupa pula kita telah masuk tahun baru dalam Islam.Salam Maal Hijrah kepada semua.Semoga tahun baru ini memberi kita semangat baru untuk terus berjuang dan berjaya dalam hidup dan mendapat keredhaan dari Allah.InsyaAllah."

Kali ni lari tajuk sikit.TAHNIAH kepada Harimau Muda kita.Mereka telah berjaya mendapat pingat emas dalam sukan bola sepak di Sukan Sea baru-baru ni.Ya,aku bangga menjadi rakyat Malaysia.Walaupun kalah dalam perlawanan kelayakan Olimpik,mereka tetap pasukan kebanggaan aku.Tahniah sekali lagi. Dalam sibuk-sibuk Malaysia menentang Indonesia,banyak status keluar dan keseluruhannya memburukkan nama Indonesia.Bila aku tegur,dijawabnya 'kau tak tahu ke yang Indon dok kutuk-kutuk nama Malaysia.' Oh,damn.haha.Biarlah dia kutuk.Tu dosa dia.Bagi aku,mengikut pemikiran aku sendiri la,mengutuk negara lain umpama mengutuk negara sendiri.Lagi dibalas,lagi bertambah dosa kita.Mereka tidak profesional.Mudah melenting.Menang atau kalah,itu adat permainan.

"Kau sanjung skuad bola sepak negara bila mereka menang.Tapi bila mereka kalah,kau kutuk kaw-kaw punya.Kalau tak mampu menyokong ketika kalah,jangan bersorak ketika menang,ok!"


Maaf,entri ni agak panjang.Emo pulak hari ni.Maaf kepada yang terasa.Kadang menegur itu lebih baik dari melihat tanpa kata.Umpama membenarkan apa yang salah.Sama-samalah kita mencari keredhaan Allah.Semoga kita semua berada di bawah lindunganNYA.Amin.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...