Friday, April 20, 2012

April Yang Stress

Stress bagi seorang pelajar adalah perkara normal. Terutama apabila sampai waktu kemuncak untuk menyiapkan assignment yang beratur tunggu hendak dihantar mengikut tarikh luput yang telah ditetapkan. Dan aku adalah salah seorang pelajar itu. Waktu-waktu kemuncak ini, janganlah ada yang mengganggu. Silap-silap ada yang kena maki hamun, sumpah seranah, tumbuk, sepak, pelempang, bla bla bla...

SDC12956 copy

Air yang tenang jangan sangka tak ada buaya. Melainkan si buaya melepak dekat daratan. Seorang yang pendiam jangan sangka dia tak tahu apa-apa. Usiklah dia, dia akan beri kata-kata 'perangsang'.

SDC13003 copy

Berhentilah menilai orang lain. Tiada manusia yang sempurna. Ada mata, pandanglah sesuatu yang baik dan indah. Ada telinga, dengarlah perkara-perkara yang memberi manfaat dan kebaikan. Ada lidah, berbicaralah tentang kebaikan dan keindahan ciptaan Allah. Jadilah seperti pokok yang bergantung harap pada sesama sendiri tanpa mempertikaikan tinggi, rendah, rimbun, renek pokok-pokok yang lain. Matlamat pokok itu hanyalah satu, membekalkan oksigen kepada hidupan yang lain. Janganlah jadi seperti parasit yang tumbuh meliar dan merosakkan hidupan lain demi kepentingan diri sendiri.

p/s : maaf jika kata-kataku mengguris perasaan mereka. mungkin ada di antaranya tergigit cili semasa menjamu selera. aku mempunyai hati yang kering. hinalah aku, makilah aku, umpatlah aku, sindirlah aku. kerana setiap kata-kata 'perangsang' itu sebenarnya menguatkan lagi diri ini. yang baik datang dari Allah dan yang buruk datang dari diri kita sendiri. maaf sekali lagi dan aku mengaku aku yang bersalah. kenyataannya, hanya Allah yang tahu siapa benar, siapa salah. aku hipokrit? cubalah geledah satu dunia dan cari manusia yang tidak hipokrit itu. aku ingin lihat wajahnya.

Jika dendam yang disimpan akan menjadi taman bunga yang indah, pasti manusia saling bermusuhan demi mencipta taman bunga yang indah di mata mereka. Namun hakikatnya ia hina di mata Allah. (Gadis Kaca Mata - April 20, 2012)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...