Sunday, June 5, 2011

Setahun Yang Padat,Setengah Tahun Yang Penat

Habis sudah setahun belajar.Lagi setahun untuk ditempuh untuk menamatkan ijazah.InsyaAllah.Jadual yang lengang tapi kerja yang bertimbun.Setahun itu sangat panjang & padat.Tapi setengah tahun terakhir sangat penat.Mengejar masa untuk menyiapkan assignments,courseworks,presentations.Heh.Penat tahu.Sampaikan 24 jam tak tidur.Huh.Setengah tahun pertama belajar dalam keselesaan,ketenangan,keseronokan.Hidup sangat teratur sehingga makan tak henti.Itu hal setengah tahun pertama.Bagi setengah tahun terakhir buat hidup aku sengsara,merana,kecewa.Belajar pun tak menentu.Makan sehari sekali.Tidur tak cukup,kadang-kadang tak tidur.Fuh,sangat penat.Penat berperang dengan hati.Memikirkan soal yang hanya buang masa.Memikirkan hal yang tak akan jumpa jalan penyelesaiannya.Setengah tahun terakhir itulah sangat-sangat menguji keimanan,ketabahan & kesungguhan aku.Sehingga sampai di satu tahap aku ingin berhenti dari melakukan semua ini.Aku ingin pergi jauh meninggalkan semua orang yang aku sayang.Setengah tahun terakhir jugalah yang membawa aku ke alam kemurungan tahap maksima.Hampir setiap malam menangisi pemergian dia.Dia hilang terus tanpa dikesan.Berat sungguh dugaan setengah tahun terakhir.

Di saat aku hilang semangat,muncul bintang yang menyinari malam-malam kemurungan aku.Bintang itu datang tanpa di duga.Kehadirannya memberi aku semangat yang entah dari mana datangnya.Membuat aku berusaha sehabis mungkin untuk mengejar masa depan aku.Impian aku.Cita-cita aku.Bintang itu juga memberi sinar harapan untuk aku agar melupakan kisah pahitku.Tetapi bintang itu sendiri sedang berperang untuk melupakan kisah pahitnya.Tidak mengapa.Kerana kami masing-masing sedang berusaha untuk melupakan kisah pahit itu.Sekurang-kurangnya aku dapat merasa bahagia walau seketika.Kebahagiaan itu membuat aku lupa akan kisah pahit aku sendiri.Aku bahagia begitu.Tidaklah aku asyik murung & menyendiri.Terima kasih bintang.

"Masih ada baki setahun lagi.Mampukah aku harunginya tanpa bintang di sisi aku?Dia yang selama ini sentiasa di sisi,kini dia akan pergi meninggalkan aku sendiri.Harap aku tabah & dia juga begitu.Setiap yang datang akan pergi.Hanya masa yang menentukannya."

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...