Tuesday, May 10, 2011

Takdir Menentukan Segalanya


Pernah kita terfikir hikmah di sebalik setiap kejadian yang berlaku?Setiap yang berlaku ada sebabnya.Allah nak menguji tahap keimanan kita terhadapNya.Bagaimana kita mengatasi semua itu,terpulang kepada individu tersebut.Ajal maut,jodoh pertemuan,semuanya Allah tentukan.Kita hanya mampu merancang.Tak semua yang kita rancang akan menjadi kenyataan.Yang penting kita telah berusaha.Selebihnya tawakal saja.Mudah-mudahan doa kita dimakbulkan.InsyaAllah.

(i)

Saat otak ini bertungkus lumus mengingati nota-nota untuk exam,wajah itu berlegar-legar di minda.Saat diri ini sedang ketawa riang,senyuman itu muncul di ingatan.Saat hati ini sedang bersedih,suara itu datang menerjah telinga.Ya Allah,bilakah semua ini akan berakhir?Penat hidup di dalam kesedihan.Bagaimanakah cara untuk hilangkan kesedihan yang semakin bersarang di hati ini?Pernah suatu hari diri ini berteka-teki sendirian."Mengapa aku di hukum begini?Mengapa aku tidak dapat melupakan dirinya?Sampai bila aku harus berterusan begini?Sampai bila aku harus menunggu dirinya?Adakah dia merindui aku sepertimana aku merindui dirinya?" Bermacam persoalan sedang berputar ligat di dalam otak ini.Jawapan masih belum ditemui.Dirinya juga tidak dapat di kesan sehingga sekarang.Pernah suatu ketika dahulu bergaduh.Dirinya pernah berkata,"kalau tak ada jodoh antara kita,janganlah sampai putus kawan." Tapi,sekarang ni siapa yang menghilangkan diri?Siapa yang mungkir janji?

(ii)

Aku tak suka berada di dalam kesedihan.Aku penat pujuk hati ini supaya bersabar.Mungkin ada lelaki yang lebih baik dari dia cuma Allah tidak tunjuk lagi siapa lelaki itu.Bersabarlah hati,suatu hari nanti kau akan bahagia seperti dulu.Cuma antara cepat atau lambat sahaja.Hati ini takkan pernah berhenti berharap.Bak kata sahabat aku,"Kalau ada jodoh korang,InsyaAllah takkan ke mana." Aku pegang kata-katanya.Biarkan aku menjaga hati ini.Kelak akan ada yang menjaga hati ini pula.Penat memang penat.Penat berpura-pura gembira sedangkan hati sedang berkecamuk macam orang gila.Aku tidak akan sekali-kali memandang lelaki lain sehinggalah dia menjadi milik seseorang yang sah.InsyaAllah.

Perjalanan ini masih jauh.Kecapilah impian dan cita-cita dahulu.Bila keliru,pandanglah awan.Putih dan biru sangat mendamaikan.Bila tertekan,pandanglah pokok yang hijau.Hijau itu mampu menenangkan hati.InsyaAllah...

-->It's hard to forget someone we loved but it's not easy to fall in love in a short time.(GaDiS KaCa MaTa - Mei 10,2011)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...